Seminář projektu Národní centrum vodíkové mobility
Zveme vás na odborný seminář k prezentaci projektu NAHYC-m, který se bude konat 4. 11. 2025 v Brně. Více informací najdete zde >>

Tiskové zprávy

Český trh s elektromobily (1–7/2025): téměř 8 000 nových vozidel, meziročně o 60 % více. Tržní podíl dosáhl 5,6 %.
Češi se ojetých elektromobilů nebojí: Za půl roku jich dovezli stejně jako za celý loňský rok

Externí novinky

Nové BMW iX3 je ekologičtější než spalovací vůz už po 20 000 kilometrech
BMW představuje iX3, první model postavený na platformě Neue Klasse. Díky cíleným opatřením v dodavatelském řetězci, výrobě i samotném provozu vozidla dochází k rychlému „splacení uhlíkového dluhu“. Podle údajů WLTP se při nabíjení ze středoevropské energetické sítě stává iX3 ekologicky výhodnějším než srovnatelný spalovací vůz již po zhruba 21 500 kilometrech. Při využívání čisté energie, například z domácí fotovoltaické elektrárny, nastává tento bod dokonce už okolo 17 500 kilometrů. Strategie BMW zahrnuje využívání sekundárních surovin – například 50 % recyklovaného kobaltu, lithia a niklu v nových bateriích šesté generace (Gen6), dále snižování emisí v celém dodavatelském řetězci a také zelenou výrobu. Například v továrně v Debrecínu činí výrobní emise pouhých 0,1 t CO₂e na jeden vůz. Personalizovaný výstup uhlíkové stopy je k dispozici v aplikacích My BMW a Mini a bude dostupný i pro modely postavené na platformě Neue Klasse.
Zdroj: bmwgroup.com (EN, 4. 8. 2025)
AVILOO uvádí na pravou míru mýty o vlivu sportovní jízdy na životnost baterií EV
Společnost vydala zprávu reagující na mylné interpretace studie publikované v Nature Energy (2024), podle nichž má dynamický či sportovní styl jízdy prodlužovat životnost baterie elektromobilu. Studie však ve skutečnosti pouze ukazuje, že laboratorní testování s konstantním proudem přeceňuje degradaci baterie oproti reálnějším, dynamickým testům – nejedná se tedy o doporučení pro řidiče. AVILOO provedlo vlastní analýzu 402 vozidel se stejnou baterií, která prokázala, že agresivní jízdní styl výrazně zvyšuje spotřebu energie, což vede ke zrychlenému opotřebení baterie. Například u SUV se může rozdíl mezi mírným a dynamickým stylem projevit rozdílem až 9 kWh/100 km. AVILOO proto doporučuje hladkou a prediktivní jízdu, omezené využívání rychlonabíjení, vyhýbání se dlouhodobému stavu vysokého nabití a ochranu baterie před extrémními teplotami – jako klíčové faktory pro zachování její dlouhé životnosti.
Zdroj: aviloo.com (EN, 5. 8. 2025)

Vítáme Vás na stránkách Čistá doprava.

Česká republika pokračuje v cíli zvýšit podíl čistých vozidel na českých silnicích prostřednictvím aktualizovaného Národního akčního plánu čisté mobility. Základní ambicí webu je poskytnout široké veřejnosti aktuální informace z oblasti čisté dopravy – sekce statistiky obsahuje data k vozidlovému parku, dobíjecí a plnící infrastruktuře jak v Česku, tak i v zemích Evropské unie.

V novinkách jsou k dispozici tiskové zprávy, zpravodaj, odborné články, prezentace z konferencí, ale i řada externích novinek. V mobilitě je k dispozici např. palivová kalkulačka, odkaz na podpory z jednotlivých fondů, rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury atd. V rámci rozvoje dobíjecí a plnící infrastruktury pro elektrická vozidla jsou k dispozici mapy – specializované aplikace. Pro odbornou veřejnost je pak určena sekce projekty, jejíž součástí jsou mj. také ankety, zjišťujeme postoje veřejnosti k aktuálním tématům.

Chcete-li být v obraze, můžete si požádat o zasílání novinek. Budeme také rádi za zpětnou vazbu.

Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.

Edukace

Vyvracíme mýty a dezinformace o elektromobilitě
Vyvracíme mýty a dezinformace o elektromobilitě
Registrace nových osobních vozidel v ČR
Palivová kalkulačka
Emise CO2
Elektromobilita, ověřené zdroje
Databáze scénářů NOx2030
Databáze scénářů NOx2030
Registrace nových osobních vozidel v EU
Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v ČR
Emise CO2
Podpora čisté dopravy
obrazok24
Nárazové zkoušky elektromobilů
Nárazové zkoušky elektromobilů
Ekologické zkoušky automobilů

Naše další aktivity

Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Líšeňská 33a,
636 00 Brno
Sociální sítě

Provoz webových stránek je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s. Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.

Copyright © 2025 Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.